søndag 6. juli 2014

....jordbærtid og reprise...

Sommer er reprisetid.
Sommer er agurktid.
Sommer er jordbærtid.

I går var jeg på selvplukk.
Det gikk veldig fort.
Jeg var rask som bare det.
10 kurver på et par minutter.

Ingen reklame for butikker her, 
men den har grønne kurver.
Og i går var jordbæra ille billig.

Om jeg ikke har jordbær i egen "hage"?
Jo.... men det blir liksom 
ikke store syltetøyglasset av disse her:

De har fått for seg at de er markjordbær.
De er ihvertfall på størrelsen med dem...

For å gjøre en lang og varm syltetøydaghistorie kort, 
så høsta jeg like godt rabarbra for annen gang i år, 
og fant fram dette innlegget fra i fjor...
(dette er altså reprise,
og i år er jordbæra norske)

Husmorpoeng i mange glass, 
både jordbærrabarbrasyltetøy 
(veldig morsomt ord å si fort)
og 
jordbærsyltetøy.

Konklusjon:
Ille godt.
 


 

8 kommentarer:

  1. Ille godt høyrest herleg ut.. ;-)
    Og gjorde det same som du. Handla på butikk med grøne vogner og "ille" billig her også. Mine hamna i frysaren. Dei i hagen er berre til kos. Neste gang skal eg prøve med rabarbra. Nokon brukar aprikos. Mannen min laga Rabarbrasylte med kanel i, det var også godt.

    Fin Juli søndag til deg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Rabarbra er veldig godt sammen med jordbær, og jeg tror faktisk min arvede rabarbra heter jordbærrabarbra! (fra min pappa fra den gang de hadde parsell utenfor Obos-blokka i Oslo)
      God juli-uke til deg :)

      Slett
  2. Det er ingen ting som smaker så godt som norske jordbær. Forrige uke hadde de noen veldig gode på Rema til 19,90 per kurv. Ha en fortsatt god jordbærsommer, Inger! :-)

    Cecilie

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig Cecilie - norske jordbær må nytes - helst hver dag - plutselig er det slutt på dem! Samme pris her, billig og godt!
      God jordbærsommer videre til deg også Cecilie!

      Slett
  3. Takk for oppskrift. Nå blir det rabarbra/jordbærmarmelade av restene etter rabarbrasafta :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja den anbefales! Jeg fikk aldri prøvd rabarbrasafta di, men det kommer nok mer rabarbra tenker jeg :)

      Slett
  4. Flott å finne rimelege jordbær i butikken.
    Her er dei dyre.
    Kanskje eg skulle prøvt oppskrifta di med jordbærrabarbra i lag. Det
    høyrest friskt og godt ut.
    Mannen min planta som sagt 12 jordbærplanter tidleg i sommar. I dag var tre små bær modne, men litt spist av trur eg. Me skar vekk det og fekk ein bitteliten søt smak :) Og gler oss til neste år. DÅ blir det mange :)
    Fine sommardagar til deg.
    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare prøv - du kommer ikke til å angre :)
      Og lykke til med selvdyrka, økologiske jordbær :)
      Klem til deg!

      Slett